Hva er RNA?

ribonukleinsyre (RNA) er en kjede av nukleotider stede i cellene til alt liv. RNA har en rekke viktige funksjoner for levende organismer, fra regulering av genuttrykk til hjelp med kopiering av gener. Severo Ochoa, Robert Holley, og Carl Woese alle spilt viktige roller i å oppdage RNA og forstå hvordan det fungerte, og mer forskning på RNA er stadig utføres.

Mange er kjent med deoksyribonukleinsyre (DNA), en nukleinsyre som ofte blir referert til som "byggeklossene i livet" fordi den inneholder arvestoffet for sine overordnede organisme. RNA er like viktig, selv om det er mindre kjent, fordi RNA spiller en avgjørende rolle i å hjelpe DNA for å kopiere og uttrykke genene, og å transportere genetisk materiale rundt i cellen. RNA har også en rekke uavhengige funksjoner som ikke er mindre viktig.

RNA tilnærmingene har ryggrad laget av grupper av fosfat og ribose, som fire baser kan feste. De fire baser i RNA er adenin, cytosin, guanin og Uracil. I motsetning til DNA, RNA består av en enkelt strand, med tråder av RNA kan brettes til kompakte seg inn i den trange plassen i cellen. Mange virus stole på RNA å bære arvestoffet, ved hjelp av deres RNA å kapre DNA av infiserte celler for å tvinge disse cellene til å gjøre hva viruset vil at de skal gjøre.

Dette nukleinsyre spiller en rolle i syntesen av proteiner, dobbeltarbeid arvestoffet, genekspresjon og genregulering, blant annet. Det finnes en rekke ulike typer RNA, inkludert ribosomal RNA (rRNA), transfer RNA (tRNA) og messenger RNA (mRNA), som alle har litt forskjellige funksjoner. Studier på disse ulike typer RNA ganger avslører interessant informasjon. rRNA, for eksempel gjennomgår svært få endringer gjennom årtusener, så det kan brukes til å spore sammenhenger mellom ulike organismer, på jakt etter felles eller divergerende forfedre.

DNA spiller en rolle i syntesen av RNA. I hovedsak inneholder DNA tegningene for å RNA, så når cellen krever mer RNA, trekker det opp den nødvendige informasjonen i DNA og får til å fungere. Denne prosessen er kjent som "transkripsjon," refererer det faktum at informasjonen er utgangspunktet kopieres fra ett molekyl til et annet. Noen veldig sleipe virus, som HIV, er i stand til omvendt transkripsjon, noe som betyr at de kan oversette RNA til DNA. Medikamenter som er målrettet mot slike virus fokuserer ofte på baksiden transkripsjon evnen av viruset, arbeider med å blokkere den slik at den ikke kan utføre denne funksjonen.