Hva er C60?

C60 er et naturlig forekommende molekyl karbon. Det er en del av gruppen karbon molekyler kalt fullerenes, en av de fire karbon molekylet grupper vi vet forekommer naturlig. Populært er C60 ofte referert til som en buckyball.

C60 er mest oppsiktsvekkende på grunn av sitt vakre struktur. Med seksti karbonatomer, danner molekylet omtrent en sfærisk form, lik som en fotball. Den består av tyve sekskanter og tolv pentagons, alle forbundet med karbonatomer i hvert hjørne. C60 er populært kalt den mest symmetriske molekylet på grunn av den store mengden av symmetri operasjoner kunne kartet seg til det.

C60 ble oppdaget i 1985 av en gruppe forskere og offentliggjort i Natur samme år. Den ble oppdaget tangentially til forskning de foretak, som til slutt viste seg å være mislykket. Heldigvis falt det vitenskapelige samfunn forelsket i buckyballs og gruppen ble tildelt Nobelprisen i fysikk i 1996 for sin oppdagelse av C60. C60 og beslektede molekyler ble døpt fullerenes, og senere referert til som buckyballs, til ære for Buckminster Fuller, en 20th century arkitekt kjent for sin bruk av Geodesic kupler.

Etter å ha oppdaget, var C60 bare tilgjengelig i svært begrensede mengder på grunn av vanskelighetene involvert i å produsere den. Det ble snart oppdaga å være naturlig forekommende, imidlertid, og i 1990 teknikker blitt utviklet for å produsere den i mye større mengder med mindre arbeid.

Solid former for stabile karbon har lenge fascinert mennesker, som de to mest kjente former gjøre klart kommer frem. Både grafitt og diamanter har spilt en avgjørende rolle i vitenskap og populær fantasi for mye av menneskets historie. Det er ingen overraskelse, da, at den solide statene C60 er et objekt for mye attraksjon for det vitenskapelige samfunn.

En praktisk anvendelse av SSD-C60 har vært å skape forbindelser av C60 og kalium og rubidium, genererer nye superledere. Disse superledere er i stand til å operere med null motstand ved relativt høye temperaturer, noe som gjør dem ideelle for industriell anvendelse.