Hva er vitenskap?

Vitenskap er en type kunnskap-innsamling og mellommenneskelig samarbeid basert på en standard som kalles den vitenskapelige metode. Målet er å formulere teorier som klarer å forutsi ulike fenomener, fra hastigheten til en ball rullende nedover til hvordan en stjerne kollapser som eksos sitt drivstoff.

Den vitenskapelige metode er en grunnleggende syklus av hypotesen formasjon og testing. Først danner forskeren en hypotese om hvordan noe fungerer. For eksempel at alle gjenstander faller med samme hastighet på jorden i et vakuum. Hypotesen er etterfulgt av testing. Forskeren må bruke et vakuumkammer som en eksperimentell apparater, slipp forskjellige objekter i kammeret, og måle deres varighet fall så nøyaktig som mulig. Da forskeren sammenligner resultatene med den opprinnelige hypotesen, se om de støtter eller motsier det. Men det er ikke alt-forskeren må publisere sine resultater, slik at andre forskere kan prøve de samme eksperimentene og sørge for at resultatene er reproduserbare.

Reproduserbarhet er en viktig faktor for god vitenskap, fordi noen ganger folk vil utforme eksperimenter på måter som kunstig økning sannsynligheten for at deres hypotese blir bekreftet, eller fabrikkere data. En annen ønskelig kvalitet på en vitenskapelig hypotese er falsifiserbarhet. Hvis en hypotese ikke kan påvises feil, er det ikke vitenskapelig.

Vitenskap er delt inn i tre hovedkategorier: naturfag, som studerer naturlige fenomener som biologi, fysikk, kjemi, geologi, osv. ; Samfunnsvitenskap, som studere mennesker og våre samfunn, for eksempel psykologi, sosiologi, antropologi, osv. , og formell vitenskap, som omfatter matematikk, statistikk og logikk-og det er noe uenighet om hvorvidt formelle vitenskapen bør vurderes vitenskap ved alle. Alle tre divisjoner er svært viktig og har bidratt umåtelig til menneskehetens kunnskap og trivsel i løpet av de siste århundrene.

Når vitenskap blir brukt til å løse bestemte oppgaver eller utfordringer, for eksempel ved hjelp av vitenskapelig kunnskap om elektriske felt å designe en krets er den kalt anvendt vitenskap. Natur-og samfunnsfag kalles empiriske vitenskaper, fordi de er basert på eksperimenter, mens formelle vitenskaper som matematikk er ikke-empiriske. Selv om enkelte filosofer vitenskapens vurdere teorem-seg å utgjøre et eksperiment, de fleste betrakter matematikk ikke-empirisk fordi den ikke innebærer noen virkelige verden testing.

Viktig i vitenskap er elimineringen av skjevhet. Bias er innført når en teoretiker foretrekker en bestemt eksperimentelt resultat og bevisst eller ubevisst endrer eksperimentet for å sikre det, eller når emosjonelle begrunnelsen går foran logiske resonnementer. Science inneholder mange ivaretar i et forsøk på å kjempe mot skjevhet som reproduserbarhet og standardisering. Men bias er fortsatt florerer i vitenskap: store selskapene gir milliarder av dollar hvert år til forskere og forventer at de skal produsere resultater som gjenspeiler positivt på donor bedrift eller bransje. Noen politikere ønsker å ignorere vitenskapelige funn hvis de er upraktisk å pre deres etablerte planer. Ingenting av dette betyr at vitenskapen er mindre nyttig enn å gjette, overtro, eller tro bare at det finnes bedre og dårligere standarder for vitenskap og at det tar for å gjennomføre god vitenskap.