Hva er økologi?

Økologi er en gren av biologi som er fokusert på undersøkelse av levende organismer i naturen. Økologer se på hvordan organismer samhandle med omgivelsene og hverandre, og studere de komplekse og sammenhengende systemer som påvirker livet på jorden. Økologi er også kjent som miljø-biologi, og det finnes en rekke subdisciplines innenfor denne grenen av vitenskaper som omhandler spesifikke emner av interesse, for eksempel forholdet mellom mennesket og naturen.

Forskere i økologi kan studere individer, populasjoner, samfunn og økosystemer. På hvert nivå er det flere ting å lære om. Naturen er vanligvis sterkt sammenknyttede; forskere kan fokusere på en enkelt populasjon av planter eller dyr, for eksempel, og finne mye fôr for studier, alt fra hvordan befolkningen former det fysiske miljøet til hvordan andre organismer bruker det. For eksempel kan ruminant populasjoner lage stier og vann i hullene, forme landet, og de kan også påvirke plante befolkningsgrupper ved å spise noen plantearter, noe andre alene, og excreting frø som planter kan bruke til å spre seg.

I det 20. århundre ble økologene spesielt interessert i menneskelige aktiviteter som hadde en skadelig effekt på miljøet, erkjenner at mennesket kunne ha en enorm og ikke alltid gunstig innvirkning på naturen. For eksempel kan dumpet miljøgifter i en elv føre til en rekke endringer i naturen, akkurat som rydder over et våtmarksområde kan eliminere et habitat og la vekt på dyr og planter som brukes til å leve der.

Økologer er ofte interessert i å se på hele økosystemer, og studere alle organismer som lever i dem og påvirke dem. Hvert økosystem verter unikt plante-og dyrearter som har tilpasset seg miljøet og hverandre, og studere dette kan gi forskere med informasjon om historie som økosystem, og evolusjonære røtter av dyrene som lever der. Økologi kan også studeres i urbane miljøer.

Studiet av økologi er ikke begrenset til terrestrisk miljø, marine miljøer, innsjøer og bekker kan også gi en stor mye mat for tanken og inspirasjon til å studere. Det marine miljø i særdeleshet er ikke godt forstått, med forskere stadig finner at det er mer å lære om havet, skapningene som bor der, og dens underliggende geografi og geologi. For eksempel i århundrer personer antas at bunnen av havet var inaktive og dystre, men i det 20. århundre, forskere oppdaget områder med biologisk aktivitet rundt hydrotermal åpninger, med organismer som hadde tilpasset seg de mørke, høyt trykk, lav oksygen miljøet dyphavet.