Hva er en Muon?

En myon er en subatomær partikkel med en negativ ladning som ligner på et elektron i at det har en negativ ladning og en lignende spinn. For enkelhets skyld er de vanligvis representert ved den greske bokstaven mu eller μ. Myoner regnes som elementærpartikler. Elementærpartikler er subatomære partikler som ikke er kjent for å ha understellene. Mens et atom består av protoner, nøytroner, elektroner og andre partikler er elementærpartikler ikke kjent for å være laget av noe mindre partikler.

Den primære forskjellen mellom en myon og et elektron er masse. Myoner inneholde ca 200 ganger mer masse enn elektroner. I hovedsak er de mye kraftigere versjoner av elektroner. Følgelig er de mye mer gjennomtrengende enn den lysere elektronene.

Sammen med elektronet, tau-leptonet, og de tre nøytrinoer er myonet betraktet som en lepton. Leptoner er en av de familiene til elementærpartikler som anses byggesteinene i materie. Den Quark er en annen elementær partikkel som mottar denne klassifiseringen, leptoner og kvarker er vidt regnet for å være de mest grunnleggende byggesteinene i materie.

Mens studere kosmisk stråling i 1936 oppdaget Carl D. Anderson, en amerikansk fysiker, myonet. Han la merke til at partiklene buet på en annen vinkel enn andre kjente subatomære partikler når passerte gjennom et magnetfelt, og fastslo at dette var på grunn av forskjell i massen. Oppdagelsen av myonet sjokkerte det vitenskapelige samfunn, fordi dens eksistens var fullstendig uventede og uforutsette. Kort etter flere forskjellige subatomære partikler med forskjellige masser ble oppdaget, og begrepet myonet ble skapt for å skille Andersons funn fra resten.

myoner eneste form med svært høy energi hendelser og situasjoner. Verken normal Radioaktivitet eller kjernefysisk fusjon, som forekommer i atomreaktorer og atombomber, er energisk nok til å produsere myoner. Mest myoner som når jorden kommer fra fjerne kosmisk stråling fra verdensrommet. Når kosmisk protonene kolliderer med kjerner av jordas luft partikler, myoner blir produsert.

Alle elementærpartikler har tilsvarende antipartikler av motsatt ladning. De har imidlertid de samme ladning og spinn. Den antipartikkel til et myon er positivt ladet antimuon. Den antimuon er noen ganger ganske enkelt kalt positive myonet, som det har en positiv ladning.