Hva er en Gluon?

Gluoner er kraft-formidling partikler som finnes i alle atomkjerne, holder den sammen. De formidle den sterke kjernekraften, som er den sterkeste av naturens fire styrker, 137 ganger sterkere enn elektromagnetisme og ca 1,6 x 10 39 ganger sterkere enn tyngdekraften, den svakeste styrken. Den begrensningen er at den opererer kun på svært små avstander, omfanget av atomkjernen. På avstander lenger enn én femtometer (bredde et mellomstort atomkjerne) den sterke kraften begynner å svinne.

Den sterke kraften holder sammen alle kjente materie i universet med unntak av mørk materie, som vi vet nesten ingenting om. Så atomkjerne består av en kombinasjon av nucleons (protoner og nøytroner) og gluoner.

Som et foton (lys), har et gluon ingen masse. Det representerer bare en pakke av makt. I motsetning til fotoner imidlertid gluoner har sin egen "farge"-navnet for restriksjoner i sterk kraft-noe som betyr at de samhandler med seg selv, noe som gjør quantum chromodynamics (sterk kraft) mer komplisert matematisk enn Kvanteelektrodynamikk (elektromagnetisme). Fysikere har mistanke om at en "glueball," en samling av nettopp gluoner uten nucleons, kan være mulig, men ingen har ennå blitt observert.

Det gluon ble først oppdaget i 1979 ved Tasso forsøket på Deutsches Elektronen-Synchrotron (DESY) i Tyskland. I typisk kollisjon mellom elektroner og positroner (anti-elektroner) særlig akseleratorer, en kvark og og antikvark er skapt, sending av to adskilte partikkelen jetfly som kan observeres i skyen kammeret. Men tilstrekkelig høy energi, en tredje jet synes-som representerer gluoner rømmer kjernen. Dette ga eksperimentelt bevis for eksistensen av gluoner, hvis eksistens hadde vært mistenkt for en stund.

Det finnes åtte forskjellige typer gluoner totalt, og tre forskjellige typer "color" (sterk kraft charge). Gluoner er ansvarlig for en uvanlig fenomen kalt "confinement". Ingen farge-ladede partikler som noensinne kan bli skilt fra hverandre. I motsetning til i elektromagnetisme, hvor kostnader mellom to objekter avtar når de flytter fra hverandre, forblir den sterke kraften konstant og ekstremt kraftig. Bare i de overopphetet og tette miljøer (muligens i midten av de mest massive nøytronstjerner, og i partikkelakseleratorer) gjøre gluoner og nucleons fra ulike atomkjerner intermesh og bli det man kaller en kvark plasma, en frittflytende suppe av gluoner og nucleons.