Hva er Sedna?

Sedna, formelt kalt 90377 Sedna , er en nyoppdaget planet anslått til om lag halvparten så stor som Pluto. Det tar rundt 12. 000 år å lage en komplett bane rundt Solen og er kategorisert som et trans-objekt, som Pluto. Det er en rød planet, nesten like røde som Mars, og på tidspunktet for oppdagelsen sin var den mest fjerntliggende planetoid i solsystemet. Sedna ble oppdaget sent i 2003 ved Palomar Observatory, nær San Diego, California. Siden da har flere andre objekter av samme størrelse og avstand fra solen også blitt oppdaget, inkludert planetoid Xena, noe som sannsynligvis er større enn Pluto.

The bane Sedna er svært elliptisk, som de fleste ytre solsystemet. På sitt lengst ut, Sedna anslås å være nesten tusen ganger så langt fra Solen som Jorden er. På sitt nærmeste, er det bare ca 76 ganger så langt. Eksistensen av Sedna og lignende objekter har ledet forskerne til å tro at det kan være flere titalls andre objekter av samme størrelse, muligens med noen så stor som Mars. Solens gravitasjonsfelt innflytelse strekker seg så langt som et par lysår ut, etterlot enorme rom for vanskelig å oppdage planetoids med gigantiske baner.

Sedna er oppkalt etter en Inuit gudinnen som er sagnomsuste å ha levd på bunnen av Polhavet. Navnet er ment å fange opp de kalde og mørke dette svært langt himmelsk legeme. Ved nærmeste strekningen av sin bane, ville Solen vises svak, men likevel som den sterkeste stjernen på himmelen, og på de mest fjerntliggende strekke seg, ville det se knapt skiller seg fra andre sterke stjerner.

Det er litt uenighet om hvorvidt Sedna er et Kuiperbeltet objekt eller en indre Oorts sky objekt. Den Kuiperbeltet er vanligvis definert som en samling av gjenstander som strekker seg fra banen til Neptun til 50 Jorden-distanser vekk fra Solen. De banene til disse objektene er i stor grad bestemt av gravitasjon påvirkning av Neptun og Jupiter, men Sedna er lenger ute, bare ca 76 jorden avstander på sitt nærmeste, noe de fleste forskerne til klump det inn med Oorts sky, som består av organer med mer eksentriske baner og større avstander.