Hva er Ejecta?

Ejecta er et begrep som brukes for å beskrive materialet kastet ut i en plutselig hendelse. I medisinske termer, kan ejecta brukes til å referere til unormal kroppsvæsker som oppkast, men det er mye mer vanlig i vitenskapelige områder. Vulkanologi, geologi, og astrofysikk all bruk ejecta å finne informasjon om nåværende eller tidligere hendelser.

I vulkanologi refererer begrepet til partikler og materie skutt ut av en vulkan utbrudd. Stoffet kan bestå av mange forskjellige materialer, inkludert delvis flytende magma og rock. Vulkansk ejecta Noen ganger er klassifisert etter størrelsen på prøvene; ekstremt fine prøver kalles aske , prøver med en diameter på mindre enn 2,5 inches (63,5 mm) kalles lapilli , og noe større kalles enten en blokk eller en bombe , avhengig av soliditet til prøven. Kollektivt er vulkansk ejecta ofte kalt tefra .

Studier tefra kan hjelpe vulkanologer på en rekke måter. I tillegg til data om makeup og tilstanden til vulkanen selv, noen forskere håper å forbedre vulkanen varslingssystemer og teknologi ved å studere banen og hastigheten av vulkansk tefra. Ved å samle data fra aktive vulkaner, kan datamaskinen modellering programmer utviklet som kan forbedre menneskelig forståelse av hvordan en vulkan ville fungere i et utbrudd.

Ejecta er også et viktig område i studien når de vurderer nedslagskratere på jorda, månen og andre himmellegemer. Når virkningen av en meteor eller andre faller kroppen på en landmasse skaper et krater, et rusk lag av ulike materialer former rundt kanten av krateret. Dette laget, som kalles ejecta teppet , kan være et større mål av vitenskapelige studier. Ved å analysere disse tepper på jorden, forskerne få viktig informasjon om krasjet kroppen og dens kjemiske makeup. På bemannede ferder til Mars og månen, sonder studere og ta prøver fra rester tepper på nedslagskratere å bidra til ytterligere forståelse av planetariske sminke, samt lære om kilden til krateret.

I astrofysikk, har begrepet enda en mening, som indikerer en voldelig og plutselig hendelse. Når en stjerne eksploderer, er materiale kastet vekk fra kilden og inn i verdensrommet. Denne potente form av ejecta hjelper forskere å identifisere supernovas, som lag eksploderte materiale er ofte synlig for skanning utstyr. Eventuelle stellar ejecta oppdaget kan være av stor betydning for vitenskapelig oppdagelse, som de kjemiske komponentene kan ha viktig informasjon om elementær sammensetningen av stjerner milliarder av lysår unna.