Hva er Viroids?

Viroids er små RNA-partikler som infisere planter. Viroids er bemerkelsesverdig for sin ekstremt lille størrelsen (bare noen hundre nukleinsyre baser, den minste med kun 220) i forhold til større virus, som inneholder minst 2000 baser. Viroids ble oppdaget og gitt navn av Theodor Diener, en plante patolog ved Agricultural Research Service i Maryland, i 1971. Viroids er subviral agent ca 80 ganger mindre enn vanlig virus. Deres funn ble regnet som et stort gjennombrudd i det 20. århundre biologi.

I motsetning til virus, viroids mangler et protein frakk, og ikke engang koder noen protein produkter i deres struktur. Tradisjonelle virus kapre den sentrale genetiske maskineri av cellen og føre den til å pumpe ut kopier av viruset. Viroids stedet ta kontroll over RNA polymerase II, et enzym som syntetiserer budbringer RNA i cellen, og bruker det til å produsere kopier av seg selv. Før oppdagelsen av viroids ble det antatt at meglerne mangler protein aldri kunne infisere alle levende ting. Deres funn viste dette galt.

De fleste virus må bære et protein strøk for å beskytte seg mot å bli fordøyd av den kraftige enzymer funnet inne i cellene andre organismer. Viroids unngå disse enzymene ved maskert som komponenter av vertens organismens celler.

Viroids ble oppdaget i ferd med å undersøke en potet sykdom kalt potet spindel sykdom. Dette førte til at knoller å komme ut alle spindly og vridd. Det var stort sett ufarlige, men gjorde poteter ser dårlig. Fordi dens effekt var bare kosmetisk, tok det en stund før forskere undersøkt sykdommen nøye. De fant det vanskelig å isolere en agent ansvarlig for sykdommen. Etter seks år med møysommelig arbeid ble de ørsmå viroids oppdaget, slå akseptert dogme om patogen størrelsen på hodet.

De første viroids faktisk ble isolert fra tomatplanter, som tar bare to uker å bli infisert, mens potetene som krever to år. Etter høyhastighets sentrifugering, den tradisjonelle metoden for å utvinne virus, klarte ikke å isolere nevneverdig mengder av alle virus, viste forskerne til andre metoder. De kombinerte prøver av infisert plantemateriale med enzymer som selektivt oppløses RNA, DNA og proteiner. Etter eksponering for DNA og protein-oppløsende enzymer, var blandingen fortsatt i stand til å infisere planter. Først etter ved hjelp av en RNA-oppløsende enzym gjorde sitt voldsom kraft stoppe.

I motsetning til vanlige virus som hjemsøker organismer ved å sette seg inn i kromosomene og modifisere proteiner som er produsert, viroid angrepene organismene ganske enkelt være selektivt hemme uttrykket av visse gener, ligner på RNA-interferens, en avansert medisinsk teknikk. Etter et par uker eller et par år, avhengig av art vokser, planter hemmet.

Funnet av viroids er en indikasjon på at etablerte visdom i vitenskapen bør utfordres når det er aktuelt. Starter som en trussel, er viroids nå etterforsket for landbruket applikasjoner, slik som dwarfing av sitrus trær.