Hva er Sulfolane?

Sulfolane er en type flytende kjemiske løsemidler. Det kalles også tetramethylene sulfone. Det er en fargeløs, klar væske som er løselig i vann. Sulfolane løsemiddel ble først utviklet på 1960-tallet ved Shell Oil Company, som brukte den til å rense naturgass.

En av de viktigste kjemiske egenskapene til dette er dens løselighet i vann. Grunnen til dette kjemiske karakteristiske er at molekylet er sterkt polare. En polare molekyl er en som har en tydelig positiv ladning på den ene siden og negativ ladning på den andre. Dette ligner på et batteri, som har en positiv ende, eller pol og en negativ pol.

Systemisk navn sulfolane molekylet er 2,3,4,5-tetrahydrothiophene-1 ,1-dioksid, og den har en molekylær struktur C4H8O2S. Det tilhører en gruppe organosulfar molekyler kalt sulfones. Disse typer molekyler er preget av å inneha en sulfonyl gruppe, som er en svovel atom tett bundet til to oksygenatomer. Det er denne sulfonyl gruppen som gjør sulfolane molekylet polare.

I sin første kommersielle bruken av Shell Oil Company, sulfolane ble brukt til å fjerne stoffer som karbondioksid (CO2) og andre forurensninger fra sure naturgass . Prosessen som ble kalt sulfinol prosessen. Siden den først ble oppdaget, har ytterligere kommersiell bruk for kjemisk blitt oppdaget.

To av de viktigste moderne bruk av kjemiske er sulfinol prosessen, som fortsatt brukes av Shell Oil, og sulfolane utpakkingsprosessen . Dette utpakkingen er en metode for å produsere aromatiske hydrokarboner, stoffer som kan brukes i utviklingen av noen eksplosiver, smøremidler, konserveringsmidler, og plast. Både sulfinol prosessen og sulfolane utpakkingen er lisensiert prosesser som tilhører Shell Oil Company. Den kjemiske har lov til å bli brukt av andre selskaper for alternative prosesser, og det er nå allment benyttet av mange organisasjoner i den petrokjemiske industri.

Sulfolane er generelt en svært stabile kjemiske, og derfor kan brukes om igjen flere ganger i mange av de ulike prosesser der det er benyttet. Det er et giftig stoff til mennesker, og bør ikke svelges eller inhaleres. På grunn av sin stabile natur, er det vanligvis betraktet som sikre om det er lagret riktig, og det er ikke eksplosjonsfarlig. Det kan imidlertid være farlig hvis det lagres på feil måte. Det kan samhandle med diverse andre kjemikalier for å danne farlige produkter, og kan også danne eksplosive damp blandinger med luft.