Hva er Introns?

deoksyribonukleinsyre, eller DNA, inneholder grunnlaget for den genetiske koden. Genene er deler av DNA som kode for bestemte egenskaper i en organisme. Ikke alle deler av genet er faktisk en del av den genetiske koden. Det er deler av DNA som ikke kode for noe som kalles introns.

Den genetiske koden i en organisme bestemmes av rekkefølgen av nukleotider som gjør opp sin DNA. Trilling av nukleotidene kode for spesifikke aminosyrer som er byggesteinene i proteiner. Sekvensen av aminosyrer bestemmer hvilke proteiner bør dannes i en celle. Dette i sin tur bestemmer struktur og funksjon i cellen.

For et protein som skal opprettes fra DNA, to prosesser er gjennomført. Først hele strand DNA blir transkribert til messenger RNA eller mRNA. På dette punktet er det introns, eller unødvendige deler av DNA-molekylet, inkludert i mRNA molekylet, som kalles primære karakterutskriften. Dette mRNA molekylet ikke er funksjonell og har å gjennomgå ytterligere endringer før det kan oversettes til et protein.

Før avreise kjernen, store deler av de primære karakterutskriften er fjernet. Ofte så mye som to tredjedeler av den opprinnelige molekylet er kuttet før et funksjonelt mRNA-molekyl resultater. De delene av mRNA som overlever fjerningen kalles exons fordi de er uttrykt. De deler av genet som samsvarer med dette funksjonelle mRNA kalles også exons. Hver mellomliggende delen av primære karakterutskriften som er klippet ut av molekylet, og tilsvarende område av genet, er et intron.

Fjerne hver intron fra et gen kan være en formidabel oppgave. Noen gener har 50 eller flere introns hele sekvensen deres. Ett eneste feiltrinn kan føre til at mRNA å være ikke-fungerende. Det er jobben med små kjernefysiske ribonucleoprotein partikler (snRNPs) å fjerne introns fra de genetiske sekvensene. Minst fire forskjellige snRNPs spille en rolle i Skjøte introns fra den primære karakterutskriften.

Mange forsøk har vist at selv om de er fjernet tidlig i prosessen, introns er nødvendig for å skape fungerende RNA-molekyler. Studier har vist at mRNA transkribert fra gener som ble kunstig produsert av mangel introns ofte ikke å forlate kjernen. Andre studier har funnet at mRNA med noen introns intakt klarte å flykte inn i cytoplasma.

Den faktiske funksjon introns er uklart. Introns synes å gi en regulerende funksjon i avskrifter prosessen. Det er antatt at deres store betydning ligger i å tilby en måte for gener å utvikle seg uten å måtte stole på mutasjon.