Hva er Glycation?

Glycation er en reaksjon som skjer når enkle sukkermolekyler som fruktose eller glukose blir festet til proteiner eller lipid fett uten moderering av et enzym. Dette resulterer i dannelsen av useriøse molekyler kalt Advanced glycation endproducts (alder). Denne prosessen, også kjent som kalles non-enzymatisk glykosylering er normalt styrt av enzymatisk aktivitet, noe som er nødvendig for å regulere metabolsk funksjon molekyler. Imidlertid forhindrer mangelen på denne katalysator normal glykosylering sukker til produsert nødvendig energi. Faktisk siden glycation forstyrrer normale metabolske banene og fremskritt sirkulasjonen of Ages, kan det fremme viss helserisiko.

Glycation også skjer utenfor kroppen, imidlertid. Faktisk eksogene glycations er ansvarlig for slik mat til brune under matlagingen. Denne typen glycation er kalt Maillard reaksjonen , til ære for det tidlige 20. århundre franske kjemikeren som først observerte hvordan sukkerarter reagerer med fett eller proteiner, mens utsatt for høye temperaturer. Mens skarp franske frites og grillet kjøtt kan være velsmakende, reaksjonen som produserer dem skaper også 2-propenamide, en mistenkt karsinogen som kommer med maten. I tillegg er eksogene AGES noen ganger lagt til visse matvarer for å forbedre fargen og smaken, herunder bakevarer, mørk Colas, og kaffe.

Endogenous glycation, som oppstår i kroppen, er assosiert med økt oksidativ skade. For den saks skyld, aldre og deres biprodukter er knyttet til mange age-relaterte sykdommer, inkludert Alzheimers. Glycation er spesielt opptatt av for diabetikere, som allerede lider av virkningene av dårlig blodsukkerkontroll. Faktisk forhøyede nivåer i alder bidrar til en rekke diabetes-relaterte komplikasjoner, inkludert nevropati, retinal sykdom og nyresvikt.

Forhøyede nivåer i alder også deplete nitrogenoksid nivåer, som fremmer vaskulær skade og økt risiko for hjertesykdom. Som sukkermolekyler binde seg til high-density lipoprotein molekyler-det "gode" kolesterolet-sistnevnte er blokkert fra å binde seg til reseptoren steder i leveren. Sluttresultatet er at leveren blir lurt til å tro at det er en mangel på kolesterol og holder industrien mer å sette ut i blodet.

klart, alder alder menneskekroppen raskere enn naturen ment. Men i tillegg til å begrense forbruket av bakevarer, stekt mat og annet høyt innhold AGE-holdige matvarer, har studier vist at visse næringsstoffer kan tjene som glycation hemmere. For eksempel kalsium og pyruvat Carnosine ikke bare ser ut til å forhindre denne reaksjonen, men også stimulere proteolysis eller nedbrytning av glycated proteiner. Enkelte plante ekstrakter har også blitt studert for deres potensial for å hindre glycation, minst in vitro . Blant dem som har vist lovende resultater er kanel, svart pepper, ingefær, spisskummen, og grønn te.