Hva er Geologi?

Geologi er en bred vitenskapelig disiplin som studerer Jorden gjennom historien og prosesser av bergarter og mineraler. Selv studerer bergarter på en levende høres kanskje uutholdelig for noen, denne fascinerende vitenskap greiner inn i mange områder av det fysiske planet, inkludert dannelsen og liv vulkaner, elver, fjellkjeder og daler. Geologer finner arbeid i et bredt spekter av bransjer og vitenskapelige felt, og i praksis fungerer som jordas historikere og som tolker mellom planeten og dens innbyggere.

Siden oldtiden har folk lurt på hvordan jorda ble til. Mange menneskelige myter avtale med etableringen av planeten, fra Genesis boken i Bibelen til flom myter norrøne kulturer. Bare når tidlig forskere begynte å studere rock lagene av jorden gjorde fysiske sannheter av planetens historie begynner å åpenbare seg. I løpet av 17. og 18. århundre gjennomgikk geologi en boom i renter, med konkurrerende teorier om hvordan jorda utvikler seg som fører til oppvarming og noen ganger voldelige konfrontasjoner mellom lidenskapelig forskere.

Moderne geologi har blitt fokusert på raffinering teknikker og strategier brukt til å forstå jorden. Med fødselen av karbon datering kan en alder av bergarter fastsettes med langt større nøyaktighet, slutt å gi mer realistiske ideer om alderen på planeten og dannelse av sin moderne geologisk struktur. Geologiske studier har også slått til utforskning av jorda som en del av den kosmiske systemet også, i håp om at innsikt i hvordan andre planeter har dannet kan føre til nye oppdagelser om Jorden.

Men ikke alle studier av geologi føre til teoretisk eller pedagogisk karriere. Geologi er en praktisk vitenskap til stor nytte for mennesker, ikke bare i å oppdage vår historie, men for å bestemme vår fremtid også. Geologer arbeider som konsulent for gruve-og oljeindustrien, kunne on land for mulig bruk og disposisjon sikkerhet farer i terrenget. Noen geologer vie sitt liv til studiet av naturlige formasjoner som vulkaner og elver, i håp om å skape avanserte varslingssystemer i tilfelle naturkatastrofer.

Geologer kan jobbe sammen med bygging foretak. Ved å identifisere hvilken type fjell på byggeplasser, vital informasjon om vekten kapasitet og strukturelle sikkerheten til nye bygninger kan skaffes. I planleggingen av store eller utvide byer, kan du forsiktig geologiske undersøkelse hindre tusenvis av dødsfall i tilfelle jordskjelv eller naturkatastrofer.

Mange geologer tjener som lærere eller feltet forskere. I tillegg til å bringe lys unge sinn i feltet, kan disse forskerne også bidra til videre studier av planeten. Selv om geologien har gitt mange ledetråder til historien til planeten, et betydelig beløp er fortsatt ukjent om kontinentaldrift, havbunnen ekspansjon, og hvordan Jorden endte opp som den er i dag. Med millioner av år med historie uobservert av menneskelig vitenskap, ikke geologi ikke se å ha alle svarene som helst snart, og kan ha århundrer flere av stadige funn.