Hva er Francium?

Francium er et radioaktivt grunnstoff med kjemisk som er klassifisert blant de alkaliske jordmetaller på det periodiske system. Det er ekstremt ustabilt, med en svært kort halveringstid-ca 20 minutter-og som en følge av dette har det få programmer utenfor riket av vitenskapelig forskning. Størstedelen av verdens francium er syntetisert i laboratorier, det bare dukker opp i naturen i meget små spormengder, og det er en ekstremt sjelden element. På grunn av sin sjeldenhet, forbrukere er lite sannsynlig å samhandle med francium.

I naturen er, francium funnet i små mengder i uran malm. Som det bryter ned, henfaller den inn radium, astat eller radon. Det kan også være kunstig laget i et laboratorium fra actinium eller thorium. Fordi element er så kortvarig, er lite kjent om det fysiske egenskaper, selv om det antagelig deler trekk med andre alkaliske jordmetaller. På den periodiske system er, francium identifisert med symbolet Fr, og det har et atomnummer på 87.

Eksistensen av dette elementet var hypotesen på 1800-tallet, men det var ikke isolert og bekreftet før 1939. Æren for oppdagelsen av elementet går til Marguerite Perey, som var å utforske radioaktive elementer ved Curie Instituttet i Paris da hun gjorde sin oppdagelse. Da hun ble tilbudt det privilegium å navngi grunnstoff, hun patriotically kalte den for sin nasjon av funn.

Dette elementet brukes primært i forskning, særlig innen fysikk. Det er også brukt i spektroskopi eksperimenter for å lære mer om subatomære partikler. Forskere har også eksperimentert med å lage lengre levde versjoner av francium i håp om å lære mer om elementet eller finne potensielle bruksområder for det. Det har vært en hypotese om at elementet kan for eksempel være nyttig i nukleærmedisin, hvis forskerne kunne syntetisere en stabil versjon.

Som andre radioaktive elementer, er francium giftig. Eksponering for elementet kan forårsake stråling skader i kroppen, som kan føre til langsiktige helseeffekter eller mer umiddelbare helseproblemer, avhengig av størrelsen på dosen. Personer som jobber med dette elementet vanligvis bare ser veldig små mengder, som sikkert reduserer risiko, men også ta forholdsregler for å beskytte seg mot langsiktige høye doser.