Hva er Cytologi?

Det faktum at vi som mennesker er bygget opp av millioner av ørsmå celler, og at andre livsformer rundt oss er like konstituert, nå knapt trenger forklaring. Imidlertid er konseptet av cellen relativt ny. Det vitenskapelige miljøet aksepterte ikke tanken på eksistensen av celler til slutten av det 18. århundre. Cytologi ble i det 19. århundre, til en måte å beskrive og identifisere celler, og også diagnostisere visse medisinske sykdommer.

cytologi, bedre kjent som cellebiologi , studier cellestruktur, celle sammensetning, og samspillet celler med andre celler og større miljø der de finnes. Cytologi kan også referere til cytopathology , som analyserer cellestruktur å diagnostisere sykdommen. Mikroskopiske og molekylære studier av celler kan fokusere på enten fleircella eller encellede organismer.

Erkjennelsen av likheter og forskjeller av celler er av største betydning i cytologi. Mikroskopisk undersøkelse kan bidra til å identifisere ulike typer celler. Ser på molekyler som danner en celle, også kalt molekylær biologi , hjelper i nærmere beskrivelse og identifikasjon. Alle felt av biologien avhenger av forståelsen av porøs struktur. Innen genetikk eksisterer fordi vi forstår cellestruktur og komponenter.

Et annet viktig aspekt i disiplin cytologi undersøker celle interaksjon. Ved å studere hvordan cellene forholder seg til andre celler eller for miljøet, kan cytologists forutsi problemer eller undersøke miljømessige farer til celler, som giftig eller kreftfremkallende stoffer. Hos mennesker og andre multi-strukturer mobilnettet, cytologi kan undersøke tilstedeværelsen av altfor mange av én type celle, eller mangelen på nok av en bestemt type celler. I en enkel test som en komplett blodprosent, kan et laboratorium se på hvite blodceller, og identifisere tilstedeværelsen av en infeksjon, eller det kan undersøke et lavt nivå av visse typer av røde blodceller og diagnostisere anemi.

Enkelte autoimmune sykdommer kan diagnostiseres ved unormal celle reaksjoner. Hashimotos thyroiditis, for eksempel, er en autoimmun tilstand forårsaket av unormal celle reaksjonen. I stedet for hvite blodceller gjenkjenne tilstedeværelsen av normal thyroid celler, disse antistoffene angripe dem, forårsaker lavt skjoldbruskkjertelen. Ved ubehandlet, kan denne tilstanden føre til utviklingshemning, ekstrem tretthet, overvekt, og til slutt død. Gjennom cytologi, kan det unormale reaksjoner av disse antistoffene bli anerkjent, og behandlingen kan foretas lenge før dette vilkåret skaper irreversible problemer.

Cytopathology har lignende mål, men tenderer til å se etter celler som ikke skal være til stede i en organisme. Urinalysis og blodprøver, kan for eksempel søke etter tilstedeværelse av parasitter og bakterier som kan forårsake sykdom og død. Derfor, i cytologi, forståelse encellede organismer som mange former for bakterier er like viktig som forståelse multi-mobilnettet strukturer.

Cytopathology er også en av de viktigste diagnostiske verktøy for påvisning av kreft. En kvinne sin årlige gynekologisk eksamen nesten alltid innebærer en pap smear, en samling av vev som er analysert på cellenivå strukturen for å oppdage tidlig formasjoner av kreftceller. Tidlig oppdagelse kan føre til økt overlevelse. Likeledes kan nålen biopsi av klumper i brystet eller andre steder gjenkjenne kreftceller, og gir et utmerket middel for diagnostisering.

Den anerkjennelse og studiet av celler representerer store forbedringer i medisinsk behandling og diagnostikk. Cytologi, ved å studere celle interaksjon, hjelper oss å forstå hvordan vi kan ta vare på mennesker, dyr og planter. Selv om biologi forut cytologi i sin utvikling, cytologists er ansvarlige for våre moderne syn på biologi og alle andre biovitenskap.