Hva er Bohrium?

Bohrium er et grunnstoff med kjemisk klassifisert i transactinide gruppen på periodiske system. Lite er kjent om dette elementet, da det bare kan produseres syntetisk, og det er svært kortvarig, det lengste kortlivede isotopen har en halveringstid på rundt 22 sekunder. På grunn av de utgifter som er involvert i produksjon bohrium og elementet korte levetid, ingen kommersiell bruk er utviklet for dette elementet, selv om det er noen ganger benyttes i forskning.

Dette elementet er produsert av bombardere andre elementer som vismut. Bruke svært presis vitenskapelig utstyr, kan forskerne identifisere selv minimale spor av bohrium isotoper, og lære litt om deres egenskaper før de visner. Som andre transactinide elementer, er bohrium radioaktivt, og det antas å være metallisk. Bohrium er også noen ganger referert til som en transuranic element, dvs. at den har en atomnummer høyere enn for uran. Transuranic elementer deler en rekke egenskaper, inkludert radioaktivitet og ekstrem ustabilitet som gjør dem vanskelig å studere.

Dette elementet er identifisert med symbolet Bh, og den har en atomnummer av 107. Det antas at bohrium deler en rekke egenskaper med rhenium, en metallisk grunnstoff med kjemisk. Du kan også se bohrium kalt unnilseptium, et midlertidig navn gitt til elementet ved den internasjonale union for ren og anvendt kjemi under en navnekonflikten.

Forskere i Russland hevdet å ha isolert elementet i 1976; deres innsats ble bekreftet av P. Armbuster og G. Munzenber ved Gesellschaft für Schwerionenforschung i Vest-Tyskland i 1981. De tyske forskerne fikk æren for oppdagelsen av grunnstoffet, som de i utgangspunktet nielsbohrium oppkalt etter Niels Henrik David Bohr. Til syvende og sist ble dette navnet bestemt på å være litt vanskelig, og elementet kom til å bli kjent som bohrium, selv om forskere i Dubna, Russland også foreslått "nielsbohrium" som navn på grunnstoff 105, som senere ble oppkalt dubnium.

Dette elementet er potensielt farlig for menneskers helse, siden det er radioaktive, men det finnes så kort, og i så små spor at radioaktivitet ikke er et stort problem. Vanlige folk er lite sannsynlig å møte bohrium, og forskere som arbeider med det, bruker en rekke forholdsregler for å minimalisere eksponering for stråling. Forskere håper at videre studier av dette elementet kan gi en mer stabil isotop, og kanskje avsløre mer om det.