Hva er Astat?

Astat er en semimetallic kjemisk element klassifisert blant halogener i det periodiske system. Det er radioaktivt og ekstremt ustabilt, med en halveringstid på rundt åtte timer. Som et resultat av ustabilitet sin, er astat utrolig sjelden, naturlig, rundt en teskje av dette elementet finnes til enhver tid, noe som gjør det de sjeldneste naturlig forekommende element. Det er også mulig å lage dette elementet og flere isotoper i et laboratorium innstilling, ved å bombardere vismut med alfapartikler.

Fordi astat er så sjelden, den ikke har noen kommersiell bruk. Forbrukerne sannsynligvis aldri bruker det, selv om forskerne absolutt gjøre. I likhet med andre elementer, har astat vært gjenstand for omfattende forskning i laboratoriet innstillingene fordi forskerne er interessert i å lære mer om alle de stoffene som finnes på jorden. Noen forskere mistenker at isotoper av elementet kan potensielt være nyttig i medisinsk bildebehandling studier, særlig astat 211. Det korte livet til dette elementet gjør det utfordrende å studere, så det er vanskelig å få, og det varer ikke lenge.

Selvsagt er verdens astat funnet i uran malm. I en ren form, synes astat å ta på seg en solid state, og det synes å dele mange kjemiske egenskaper med jod, et nært beslektet element. Forskere tror for eksempel at astat kunne samle seg i skjoldbrusk kjertler som jod gjør. Elementet har et atomnummer på 85, og det er identifisert på periodiske system med symbolet At. Det er den tyngste av halogener.

Funnet av astat ble annonsert i 1931 av Fred Allison og E. J. Murphy. Innen 1940 hadde en gruppe forskere i California klarte å skape astat 211; æren for denne oppdagelsen går til DR Corson, K. R. Mackenzie, og Emilio Segré. Navnet på elementet er avledet fra det greske astatos , som betyr «ustabilt».

Som andre radioaktive elementer, utgjør astat en human helserisiko. Det kan føre til stråling skader på celler i mennesker som er utsatt for den uten tilstrekkelig beskyttelse. Heldigvis gjør forbrukere generelt ikke trenger å bekymre seg om farene ved astat grunn av sin sjeldenhet, og i laboratorier, de som jobber med astat får opplæring i håndtering av radioaktive stoffer. Fordi element kunne samle i skjoldbruskkjertelen, folk som jobber med astat er spesielt forsiktig rundt den for å sikre at de ikke gjør langsiktig skade på kroppen sin.