Hva er fotokjemi?

fotokjemi er en gren innen kjemi som er fokusert på studiet av kjemiske reaksjoner som involverer lys, enten fordi lyset virker som en katalysator for reaksjoner, eller fordi reaksjonene produsere lys. På et mer detaljert nivå, kan det sies å omfatte studiet av interaksjonen mellom fotoner og molekyler. Dette feltet er svært tverrfaglig, med mennesker i disipliner som biologi og fysikk er interessert i forskjellige aspekter ved fotokjemi.

fotokjemiske reaksjoner kan skje på mange forskjellige måter. Når molekylene absorberer et foton blir de begeistret, som kan utløse en respons som isomerisering, der atomene i et molekyl vil omorganisere seg, eller en enkel utslipp av lys, eller bryte eller smir av kjemiske bindinger. Visse kjemiske reaksjoner kan også føre til utslipp av fotoner, et annet emne av interesse i fotokjemi, og blant gale vitenskapsmenn, hvis glødende Beakers i populære filmer er noen indikasjon.

I tillegg til å studere lyset i den synlige spektrum, photochemists også se på infrarød, ultrafiolett, og andre områder av spekteret. Utslipp fra ulike områder av spekteret kan være involvert i svært ulike typer reaksjoner, noe som gjør spektroskopi en viktig del av fotokjemi. Forskning tar vanligvis sted i et laboratorium miljø, der folk har tilgang til svært følsomt utstyr som kan brukes til å foreta observasjoner og utføre eksperimenter.

Et vanlig eksempel på fotokjemi er fotosyntesen, teknikken brukes av planter til produsere energi fra lyset, ved hjelp av solen som en katalysator for kjemiske reaksjoner som finner sted inne i anlegget. Bioluminescens, et naturfenomen, er et utmerket eksempel på fotokjemi på jobb; dyr bruk bioluminesens for alt fra signalering andre organismer, som fireflies synes å gjøre, for å lokke på byttedyr, sett med breiflabb i havet. Fotografi bygger også på prinsipper fotokjemi, fra bruken av lysfølsomme forbindelser til film som reagerer når de utsettes for lys til ansettelse av stopp og bestemt i utviklingslandene rom for å sette en stopper for lysfølsomme reaksjoner som oppstår i belegg som brukes på fotopapir .

Mange høyskoler og universiteter tilbyr opplæring i fotokjemi til studenter i kjemi avdelinger, og noen har hele avdelinger viet studiet av fotokjemi. Folk som er interessert i dette feltet kan arbeide i en rekke miljøer, avhengig av deres interesser og deres utdanningsnivå. Arbeid som photochemist er sikkert sjelden kjedelig, takket være de utallige emner som kan utforskes.