Hva er Paleoichnology?

Paleoichnology er en gren av paleontologi som omhandler sporfossil, merkingen etterlatt av dyr som de bar, krype og gå gjennom det naturlige miljøet. Studiet av paleoichnology kan avsløre interessant informasjon om hvordan disse dyrene levde, legge betydelig til kroppen av kunnskap om forhistoriske skapninger. Ichnofossils, som de kalles, kan finne på mange nettsteder over hele verden, som varierer i størrelse fra mammut fotavtrykkene til fossilt borings forråde reisene til bittesmå organismer gjennom tykk gjørme.

Ichnology er et felt i biologi som fokuserer på spor atferd. Trace atferd er ting som spor, borings, tunneler, Burrows, shed hår eller fjær, og til og med avføring. Forskere som studerer spor atferd bruke informasjonen de samles for å lære mer om skapninger de studerer, noen ganger gjør slutninger fra de sporene de finner. Det er kanskje ikke overraskende at denne grenen av biologi begynte å bli brukt av interesserte paleontologene, gyting et helt nytt paleontologi disiplin.

Studiet av paleoichnology kan være svært utfordrende. Omstendigheter må være perfekt for sporfossil skal bevares, og slike fossiler kan lett bli ødelagt eller forstyrret. Selv om en paleoichnologist klarer å finne sporfossil, hvis det ikke er fossilt fortsatt forbundet med dem, kan det være vanskelig å finne ut hvilken skapning laget sporene. Uten å vite hva laget sporene, de er bare så nyttig. Spor kan også være svært vanskelig å skille på fossile posten, slik at folk kan passere over dem ved en tilfeldighet i flere tiår før noen tar en nærmere titt.

Ved å se på ichnofossils, kan forskere gjøre slutninger om hvordan skapninger flyttet, noe som kan hjelpe dem finne ut hvordan dyrene ble satt sammen og hvor de store muskelgruppene ville ha vært. Paleoichnology kan også gi ledetråder til atferd, viser forskerne om dyrene levde i grupper, hvordan de unngå rovdyr, og hvordan de overflyttet eller oppsporet byttedyr. En forsker i paleoichnology kan være i stand til å gi noen innblikk i bløtvevet strukturer, som fjær eller skjell på føttene som etterlot inntrykk bak.

Mange naturhistoriske museer har ichnofossils på skjermen, fordi de besøkende ofte nyte bemerkelsesverdig syn. Det er noe ganske overbevisende om å se på fotavtrykkene etterlatt av dyr som for lengst har forsvunnet fra jordens overflate. Noen forskere også ha nytte av å sammenlikne historiske dyrespor og tracings til moderne spor, se på alle de måtene som dyr har vokst og forandret.