Hva er Spitzer Space Telescope?

Spitzer Space Telescope er et infrarødt teleskop mellomrom, den siste av fire plass teleskoper som skal lanseres for NASA's Great Observatories program. De tre foregående teleskoper lansert for dette programmet var Hubble Space Telescope (i 1990), Chandra X-ray Observatory (i 1991), Compton Gamma Ray Observatory (i 1999). Hver spesialiserer seg på en del av det elektromagnetiske spekteret.

Det Spitzer Space Telescope er oppkalt etter Dr. Lyman Spitzer jr, som oppstod ideen om plass teleskoper på midten av 1940-tallet. Navngivning var unik for å være avledet fra en konkurranse åpen for allmennheten enn et styre av anerkjente astronomer. Fordi Lyman Spitzer døde i 1997, var han aldri kunne se teleskopet som bærer hans navn lanseringen i verdensrommet.

Infrarødt lys er lyset som produseres av varme. Det er litt mindre energisk enn den visuelle delen av spekteret, med en litt lengre bølgelengde, i omtrentlig i mikrometer. Fordi hver star avgir infrarød stråling i store mengder, kan Spitzer Space Telescope observere alt et optisk teleskop kan, og litt mer bit.

Fordi infrarøde lyset er usynlig for mennesker og tilsvarer ingen farge som vi kjenner, bilder returneres av Spitzer er gitt falske fargelegger slik at de kan tolkes av forskerne. Spitzer er spesielt kjent for sine imponerende bilder av Andromedagalaksen, bare to millioner lysår fra Jorden-den nærmeste galaksen til Melkeveien.

Spitzer er også berømt for å være den første teleskop for å plukke opp selve lyset fra en exoplanet, noe den gjorde i 2005, men ikke løse den inn i et faktisk bilde. I 2004 observerte Spitzer en svak stjerne som anses av mange forskere til å bli den yngste noensinne fotografert. En av Spitzer's primære oppgaver er å observere YSO (små stellar objekter) og såkalte fremragende barnehager.

Den Spitzer Space Telescope bildene er gratis for publikum og for journalistiske formål, og har vært publisert i det prestisjetunge tidsskriftet Nature , blant mange andre.